Branding | De Spice Girls strategie

Branding strategie opstellen

Wie denkt dat branding iets van de laatste jaren is, heeft het goed mis. Coca Cola is al jaren bezig met het neerzetten van een bepaald gevoel bij hun merk. Maar hoe werkt dit nu precies? Kent u de Spice Girls nog? Zij werden niet alleen als één merk gebrand, maar ook per persoon kregen ze hun eigen branding.

Branding en Spice Girls

We kennen allemaal Baby Spice nog wel, blond meisje, lolly in haar mond, twee staartjes en een blije blik. Of Ginger spice, een beetje uitdagend, sexy, strakke korte jurkjes, niet op haar mondje gevallen en zelfs ginger kleurig haar. Elke zangeres uit deze band kreeg haar eigen bijnaam en voldeed compleet aan het beeld dat hierbij hoorde.
Dit is iets waar bedrijven een goed voorbeeld aan kunnen nemen. Bekijk eens goed wat precies het doel van jouw bedrijf is binnen de maatschappij. En wat is de visie van het bedrijf voor de maatschappij? Dit is iets waar je goed over moet nadenken, eens met medewerkers bespreken en vraag gerust aan je klanten hoe ze jouw bedrijf zien. Kom vervolgens tot één kernwoord, zoals Baby, Ginger, Sport, Scary of Posh.

Branding in praktijk

Natuurlijk hoef je geen keuze te maken uit één van deze vijf kernwoorden. Deze woorden zijn enkel bedoeld om je te laten inzien wat er wordt bedoeld met branding. Om een goed voorbeeld van branding te geven, kom ik nog even terug op Coca Cola. Coca Cola heeft als kernwoord: “Sharing”. Alles wat Coca Cola doet is onder het mom van “Sharing”. Je kunt in de winkel een blikje vinden met de naam van een vriend of vriendin er op, om samen een colaatje te delen. Kun je de naam niet vinden, dan kun je online speciaal één laten maken.

Ze plaatsen cola automaten die twee keer zo groot zijn als de normale automaten, waar je dus alleen een blikje of een flesje uit kunt krijgen door samen te werken. Vervolgens komen er twee blikjes uit de machine rollen, die je weer samen kunt delen.

Branding voor jouw bedrijf

Zelf heb ik een keer een project gedaan voor kinderboeken. Kinderboeken worden vaak voorgelezen voor het slapen gaan. Daarnaast stimuleren kinderboeken de fantasie van een kind. Na het vaststellen van een missie en een visie voor het bedrijf en een lange brainstorm sessie kwamen we tot het kernwoord: Dromen. Hieronder hingen wij alle communicatie uitingen van het bedrijf en werden er een aantal leuke evenementen bedacht in het thema van Dromen. Het bedenken en uitwerken van een kernwoord is dus niet alleen voor grote bedrijven, zoals Coca Cola, weggelegd. Ga eens brainstormen en praten met verschillende klanten en medewerkers.

Laat mij vooral eens weten wat daar uit is gekomen!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *