Social Media Strategie bepalen

Bepaal jouw Social Media strategie

Social Media de meeste bedrijven doen het, maar veel bedrijven lopen stuk op de vraag wat ze op hun medium moeten plaatsen. Het is daarom goed om voor jezelf een plan te maken. Wat is je doel met het medium? Ik zal direct afrekenen met het feit dat Social Media een verkoopkanaal is. Dat is het namelijk niet. Je wilt dat mensen je volgen omdat je interessante posts plaatst en je kunt jezelf afvragen of men het interessant vind om telkens een link naar je webshop te zien.

Daarom heb ik een aantal strategieën opgesteld. Strategieën die ik in de loop der jaren ben tegengekomen.

Kennis strategie

Een kennispagina is een pagina waar kennis op gedeeld wordt over een bepaalde branche of over een bepaalde interesse. Een bekende pagina in dit voorbeeld is bijvoorbeeld Marketingfacts, die iedereen op de hoogte houdt over ontwikkelingen en trends op het gebied van marketing. Maar ook bedrijven kunnen gebruik maken van deze strategie. Zo deelt Lastraga / Cryogas kennis over de lastechniek hiermee laten ze zien dat ze kennis over de markt en de producten in huis hebben. Dit geeft vertrouwen en nodigt uit om vragen te stellen en interactie te krijgen met je volgers.

Service / Webcare strategie

Waarschijnlijk de meest bekende strategie. Wel een strategie die het beste werkt wanneer het een groot bedrijf is. Zo zie je deze strategie veel in de telecom, en bij providers. Een goed voorbeeld is bijvoorbeeld T-mobile of Ziggo. Maar ook bij PostNL en KLM kun je terecht voor wat klantenservice via Twitter of Facebook. In deze strategie sta je open voor jouw klanten om vragen te beantwoorden, zie het als een online klantenservice. Bij grote bedrijven zit daar echt een heel team achter.

Engagement strategie

Betrek je volgers bij jouw pagina door vragen te stellen. Betrek je volgers bij jouw bedrijf en laat ze met je meedenken. Een heel groot voordeel is dat je altijd weet wat er in je volgers om gaat en hun dus bijna op de wenken kunt bedienen. Een bedrijf dat daar heel erg goed in is, is Lidl. Wekelijks laten ze de volgers mee beslissen wat er de volgende week in de aanbieding komt. Maar ze vragen hen ook wat ze graag willen lezen op Facebook.

Merkbeleving strategie

Wanneer je echt een merk wilt neerzetten, kun je mensen mee nemen in de merkbeleving van jouw merk. Een goed voorbeeld is Red Bull, ze nemen je mee naar het extreme. Ze hebben zo’n duidelijk en goed merkbeeld, dat ze niet eens het blikje Red Bull hoeven te gebruiken. Coca Cola neemt je volledig mee in het Sharen. Tenslotte wil ik graag nog een klein bedrijf uit Houten uitlichten. Vincent Optiek is zelfs genomineerd door “De Beste Social Media” voor de categorie “Merk op Social Media”. Daarmee staat dit kleine bedrijf uit Houten dan tussen de grote namen als Heineken, KLM en Coolblue. Met deze strategie ga je niet alleen opzoek naar de Like factor, maar echt naar de fans en de wow factor.

Informatieve strategie

Wanneer je regelmatig te maken hebt met evenementen, graag bedrijfsinformatie wilt delen via Linkedin, of een speciale pagina wilt starten om personeel aan te trekken en te informeren kun je kiezen voor de informatieve strategie. Een goed voorbeeld is bijvoorbeeld het Chassé theater. Op hun Social Media kun je bij blijven van de lopende voorstellingen of andere evenementen in het theater. Maar ook Procter and Gambel doet dit om personeel en toekomstig personeel te informeren.

Actie strategie

Ik kan mij best voorstellen dat mensen deze strategie gebruiken. We zien hier vaak dat de volgers heel snel gaan, maar ze komen en ze gaan weer. Eigenlijk komen deze pagina’s niet met berichten die een echte “Like factor” hebben. Ze gaan voor de snelle en kortdurige relaties met hun volgers. Een hele goede keuze wanneer je geen band wilt opbouwen met je volgers, maar gewoon snel een product onder de aandacht wilt brengen. We zien in deze strategie veel Like-en-win acties en we vaak veel producten die worden geshowd op media tegen actie prijzen zoals bij Morres wonen. Eerlijk is eerlijk, het bereik van Like-en-win acties is groot! Maar het effect is minder dan wat je zou willen. De nieuw verworven volgers zullen weer afscheid nemen wanneer ze niets winnen en de vraag is of ze het leuk vinden om iedere keer al die actie reclames op hun tijdlijn te zien.

Keuze Social Media strategie

Ja, het is een hele lastige keuze welke strategie je gaat hanteren. En je zult zien dat je soms wel eens een andere strategie combineert. Dit is natuurlijk geen probleem, maar denk er goed over na en maak een goed plan voor jezelf. En klik eens door alle bovenstaande voorbeelden heen om inspiratie op te doen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *