Storytelling | Hoe maak je het verschil?

Langzaam aan ontwikkel ik steeds meer een passie voor schrijven. Hoe schrijf ik nou een verhaal dat interessant is om te lezen? Deze vraag zou niet alleen een schrijver zichzelf moeten stellen, het is eigenlijk een vraag die je als bedrijf ook zou moeten stellen. Ik zal eens een paar voorbeelden noemen.

Storytelling in de catering

Als Catering bedrijf zou je kunnen vertellen dat je hapjes en buffetten maakt speciaal voor feesten en partijen. Maar ben je dan als catering bedrijf niet één uit velen? Hoe zorg je er dan voor dat mensen over je gaan praten? Waarom zou men jouw catering bedrijf kiezen boven dat van een ander? Streekkoken Catering is zo’n bedrijf. Maar dat is niet alles. In elk gerecht proef je bij Streekkoken de Brabantse streekproducten en waan je jezelf helemaal in de Brabantse sferen. Voordat de eieren in de salades terecht komen, ondergaan de eieren eerst een mooie reis. ’s Morgens vroeg loopt de kippenboer door het kippenren en verzamelt alle vers gelegde eieren. Nog warm worden ze verzameld in een grote kist. Deze kist legt vervolgens een mooie reis af over het prachtige plattelandschap van Brabant, om vervolgens in de ochtend aan te komen bij de mooie boerderij van de familie Nuijten. Hier worden de eieren eerst gecheckt en na goedkeuring worden ze met liefde bereid voor een heerlijk buffet vol met streekgerechten allen gemaakt met heerlijke verse producten die ook weer ieder zijn verhaal hebben.

Bij wie loopt er nu nog niet het water in de mond? Zie je welk verschil je maakt wanneer je het hebt over storytelling? Dergelijke verhalen gaan vervolgens van mond tot mond.

Storytelling voor B2B bedrijven

Ik hoor je hier al helemaal denken, ja… Maar dat werkt alleen maar bij consumenten. Of dat werkt enkel bij dergelijke producten. Maar is dat wel zo? Zelfs producten die niet sexy lijken, hebben zeker wel hun charme.

Toen ik voor het eerst bij Lastraga/Cryogas kwam werken, dacht ik ook hoe ga ik lasapparatuur en zijn onderdelen interessant maken? En eigenlijk lag die oplossing veel dichterbij dan ik dacht. En dan bedoel ik ook echt veel dichterbij. Want wat je niet door hebt, is dat lastechniek werkelijk overal is. En toen ik mij dat realiseerde zag ik hoe mooi de lastechniek is. Met Lastraga/Cryogas maken wij iedereen er van bewust hoe belangrijk de lastechniek is, de brug waar je elke morgen overheen rijdt op weg naar je werk. De reling die je vastpakt wanneer je op het balkon je bezoek nog even uitzwaait. De boot waarmee je afgelopen kerst nog naar Londen bent gevaren. En de windmolen die zijn best doet om voor het land energie op te wekken. Lassers zijn enorm belangrijk en de kwaliteit van het lassen daarmee ook. En daarom gaan wij samen met onze klanten enkel en alleen voor kwaliteit.

Tenslotte zag ik vandaag nog een ander heel mooi voorbeeld. Trailers, die dingen die je over de snelweg heen ziet gaan. Nootenboom maakt ook dergelijke trailers. En vandaag zag ik zo’n mooi filmpje. Het zijn niet gewoon trailers! Het zijn veel al van die convoi exceptioneel trailers. Eigenlijk is het moeilijk te beschrijven hoe ze aan storytelling doen, maar na het zien van dit filmpje zei zelfs ik (iemand die totaal geen interesse heeft in trailers en andere vormen van de automotive branche) zelfs wow! Nootenboom zou gewoon kunnen vertellen dat ze trailers maken, maar ze hebben gekozen om een echt verhaal vertellen. Bekijk hun filmpje maar eens.

Mocht je nu nog vraagtekens hebben bij storytelling? Of gewoon een vraag hebben? Open gerust de discussie hieronder maar eens.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *